Nechte si upéct „dobrý web”
Možná jste někdy přemýšleli nad tím, co vše je potřeba pro vytvoření webové stránky.
Komu svěřit jejich správu, zda velké firmě, malé firmě či jednotlivci. Odpověď není jednoduchá,
protože záleží na mnoha faktorech. Přesto se pokusím představit vám několik důležitých pravidel,
bez nichž se kvalitní web neobejde.
Níže uvedené srovnání se nezabývá takovými typy webové tvorby jako jsou automatické služby (Estranky,
Webnode) nebo tvorbou webu u známého či kamaráda. Zabývá se pouze srovnáním
kvalitně odvedené práce webových agentur nebo profesionálních freelancerů.
Klíčové faktory
V článku „Nejčastější chyby webů”
rozebírám velmi důkladně fakt, že tím nejdůležitějším pro každou webovou stránku, která chce
v dnešní době obstát je kvalitní obsah. Tuto informaci musím znovu vyzdvihnout a podtrhnout.
Nyní se však zaměřme na to, jakým způsobem můžete kvalitního obsahu dosáhnout.
Můžeme se bavit o tom, jak důležitá je grafická stránka webu, rychlost serverů, na nichž bude
web umístěn, renomé firmy, která web vytvoří a o mnoha dalších faktorech. Já se však znovu
zeptám: přemýšleli jste někdy sami o tom, že tím nejdůležitějším článkem pro úspěšnost vašeho
webu je návštěvník? Budete-li mít úžasně vypadající webovou stránku postavenou na nejnovějších
technologiích, běžící na těch nejrychlejších serverech, ale obsah vašeho webu nebude kvalitní,
tak zapadnete tam, kde se nachází velké množstí neúspěšných webů.
Proč je kvalitní obsah tak důležitý
-
Vyhledávač Google se neustále vyvíjí, s každým dnem je stále chytřejší. Posouvá se
od analýzy slov, která máte na svém webu k analýze jednotlivých témat
a kontextu. Dokáže rozeznat kvalitní relevantní obsah a zvýhodnit jej vyšší pozicí
ve vyhledávačích.
-
Uživatel dává přednost informacím, které jsou výstižné, nechce být informacemi zahlcen. Tomuto
je potřeba přizpůsobit i délku informací na vašem webu, která by v ideálním
případě měla být kolem 900 slov na stránce. Máte vlastní blog s dlouhlými články
obsahujícími několik tisíc slov? Vyhledávač nabídne uživateli jiný web, kde je stejná informace,
ale podaná v kratší podobě.
-
Vizuální informace (obrázek v textu) je pro uživatele velmi důležitá. Pokud své texty
nedoplňujete vhodně zvolenými fotografiemi, pak dle statistiky přicházíte velmi výrazně
o tolik potřebné sdílení na sociálních sítích.
-
Říkáte si, že nezáleží na brilantnosti textů a občasná hrubka v článku,
na kterou nedokážete najít čas, abyste ji opravili nemůže uškodit? Omyl, více jak
40% uživatelů to dokáže vytočit a v neposlední řadě o tom moc dobře ví také
vyhledávač, který sníží hodnocení vašeho webu.
-
Dáváte přednost sdělit na malém prostoru spoustu informací a písmo na vaší stránce
není dostatečně velké? Ano, opět přicházíte o část svých uživatelů.
-
Zatím stále mluvíme o obsahu, z čehož možná vyplývá, že vzhled webu není důležitý.
Samozřejmě, že je nesmírně důležitý. Jen nemůže být na prvním místě. Máme-li tedy
kvalitní obsah, pak je pro uživatele důležitý první dojem. Dejte přednost stránkám jednoduchým,
graficky příjemným a intuitivním.
Zcela na závěr si nechávám kvalitu samotného kódu webu. Zdrojový kód však vy sami ve své moci
nemáte, jeho kvalita záleží na tom, kdo vám webové stránky vytvoří.
Velká společnost není zárukou kvalitního webu
Nabídka veškerých možných služeb nemusí být výhodou. Od jednoduchých prezentačních webových
stránek přes internetové obchody, náročné webové aplikace, čtečky karet, skladové a účetní systémy
a jiné.
Pokud by měl kdokoliv garantovat kvalitní zpracování všech z výše uvedených oblastí, musel by mít
skutečně velký tým expertů, z nichž by se každý zaměřoval a specializoval na konkrétní
oblast. V praxi však i velké společnosti zaměstnávají zpravidla vedle grafika, SEO specialisty
další dva nebo tři programátory, kteří se starají o naprogramování všech zadání.
Během své praxe jsme se setkali s příběhy lidí, kteří svěřili vytvoření webové stránky velkým firmám
a ve výsledku obdrželi nekvalitně odvedenou práci. Určitě se to neděje pravidelně
a ve většině případů, ale webová tvorba má svá specifika, díky kterým není možné k různým
typům požadavků klienta přistupovat stejně.
Komu svěřit vytvoření webu
Zamyslete se nad tím, do jaké oblasti váš web spadá a podle toho najděte specialistu,
který se zabývá přesně touto oblastí webové tvorby.
-
Potřebujete kvalitní internetový obchod? Pak hledejte pouze mezi firmami, které nevytváří
nic jiného, než internetové obchody.
-
Potřebujete kvalitní zpracování jednoduchého webu? Vyhněte se velkým firmám, které nabízí
větší množství nejrůznějších služeb. Ano, i jednoduchá webová prezentace má svá
náročná specifika, o nichž i velké firmy zabývající se náročnými weby
nemusí mít zdání.
-
Potřebujete do webu začlenit specifický požadavek? Např. účetní systém Pohoda? Pak si
nejprve zjistěte, kolik projektů s aplikováním účetního systému Pohoda daná firma
vytvořila. Možná vám bude tvrdit, že pro ni nebude problém vám tento systém začlenit,
neboť mají zkušenosti s jinými podobnými systémy. Může to být pravda, ale pokud najdete
někoho, kdo již má zkušenosti s tímto konkrétním účetním systémem, dejte mu přednost.
-
Kvalitní webovou prezentaci vám nezpracuje kamarád ani známý, který se webové tvorbě věnuje
ve volném čase. Dnešní svět a především internetové technologie se mění tak
neuvěřitelně rychle, že i my několikrát v roce zjišťujeme, kolik nových věcí existuje
a kolik stávajích znalostí je potřeba upravovat a rozšiřovat.