20 Pro
Může to být hodně peněz. A nebo také nemusí. Bohužel často platí pravidlo, že cena nemusí nutně odpovídat tomu, jak složité a náročné jsou vaše požadavky, ale odvíjí se od přístupu a možností toho, kdo vám vytvoření webu nabídne. Může se jednat o renomovanou společnost, která má spoustu zakázek a i za základní webovou prezentaci si řekne několik stovek tisíc korun. Nebo vám stejný web za zlomek ceny zpracuje někdo, kdo se pere o každou zakázku. S kvalitou však cena nemusí mít nic společného ani v jednom z uvedených případů.
Níže uvedené srovnání se nezabývá takovými typy webové tvorby jako jsou automatické služby (Estranky, Webnode) nebo tvorbou webu u známého či kamaráda. Zabývá se pouze srovnáním kvalitně odvedené práce webových agentur nebo profesionálních freelancerů.
V článku Jak vypadá kvalitní web rozebírám podrobně, co všechno by měl obsahovat kvalitní web a také to, komu byste měli či naopak neměli vytvoření webové stránky svěřit. Nyní se zaměříme na to, jaká je optimální provázanost mezi kvalitním webem a cenou za jeho zpracování.
Trh s weby je tak trochu džungle. Jedna „výhodnější” nabídka střídá druhou a člověk se v nich lehce ztratí. A aby to bylo ještě komplikovanější, laik téměř nemá šanci rozlišit, zda je nabízené řešení kvalitní, nebo znamená vyhozené peníze.
Nejčastěji se liší přístupy zpracovatelů webu k účtování jednotlivých etap tvorby webu. Někdo vám bude účtovat hned první hodinu schůzky s odůvodněním, že již tento čas je profesionální práce, kterou je potřeba zaplatit. Na druhé straně pak někdo zcela jiný počítá s tím, že přípravný čas, který vám účtovat nebude a může být i v řádu mnoha hodin nakonce nemusí dostat zaplacen vůbec, pokud se ještě před podpisem smlouvy rozhodnete pro konkurenci.
Pojďme si nejprve rozebrat, co vše celý proces tvorby webu obnáší, bez ohledu na způsoby, jakými mohou být ve výsledku účtovány. Začněme tím, v čem se většina prefesionálů zabývajících se kvalitním zpracovaním webu shodne, tj. oblastmi a posloupností, která by měla být během návrhu a při samotném zpracování dodržena.
Orientační jednorázová cena za profesionální architekturu webu: jednoduchý web od 10.000 Kč, složitější web od 30.000 Kč, náročný web od 60.000 Kč.
Máte-li web, je potřeba mít jej někde umístěn. K tomu slouží webhosting, což je jednoduše řečeno místo a adresa umístění vašeho webu. Nabídky se různí v závislosti na tom, zda bude web umístěn na externím hostingu (u jiné firmy) či zda vám vlastní hosting včetně správy zařídí ten, kdo vám web vytvořil. Co vše kvalitní hosting obnáší?
Orientační cena za kvalitní hosting začíná na částce 1000 Kč za každý 1 rok využívání služeb.
Na řadu přichází nejzajímavější část, můžeme říct i nejvíce kontroverzní část. Webové stránky máte vytvořeny a umístěny na kvalitním hostingu. Uhradili jste cenu za návrh a vytvoření webové stránky, platíte roční poplatky za hosting a doménu. Po čase (několika týdnech či měsících) se rozhodnete, že chcete webové stránky rozšířit o nové funkcionality, které v původním zadání nebyly. V jakém poměru jsou ceny za tyto služby vůči prvotní ceně za vytvoření webu?
V ideálním případě budou ve stejném poměru, jako cena za kvalitu prvotních služeb. Není tomu však vždy. Záleží na složitosti požadavku a náročnosti jeho začlenění do stávající webové stránky. Často až zde klient zjistí skutečnou kvalitu a profesionalitu přístupu webového studia či jednotlivce.
Nejednou jsem se setkal s klienty, kteří byli bezradní, když museli za jakoukoliv drobnou úpravu či rozšíření platit vysoké částky. Během krátké doby cena těchto úprav převýšila cenu za prvotní vytvoření webu.
Kvalitně odvedená práce by měla počítat s možností vytvoření přístupu do administrační části webu. Po přihlášení pak můžete sami upravovat konkrétní obsah webu a informace umístěné na stránkách. Patří mezi ně veškerý obsah jako kontaktní informace, telefonní čísla, texty o vaší společnosti a službách, úprava a vytváření nových článků v blogu, správa fotografií ve fotogalerii, přidávání produktů aj.
Pokud tuto oblast podceníte, nedomluvíte se dopředu na její správě, tak vás může čekat nemilé překvapení. Může se stát, že za následné aplikování těchto úprav zaplatíte vysokou částku, ať už v podobě vytvoření funkcionality, která vám umožní si tento obsah sami spravovat, nebo budete platit za úpravy v kódu přímo programátorem, u kterých nemusíte obdržet uspokojivou odpověď na otázku, proč musely být tak „náročné a drahé”.
Pokud při vytváření prvotního návrhu víte, že určitou funkcionalitu na webu prozatím nepotřebujete a snažíte se tak cenu dostat co nejníže, zkuste si představit všechny možné služby, o nichž víte, že byste je v následujících letech mohli potřebovat. A zeptejte se na jejich cenu, případně na to, jakou částku by tyto úpravy v budoucnu mohly stát.