Nejčastější chyby webů

22 Úno

  • 22. února 2022

Neúspěšných webů je mnoho

Internet jde stále kupředu a málokdo si uvědomuje fakt, že tím nejdůležitějším pro majitele webových stránek je kvalitní obsah. Chápat web pouze jako svoji vizitku není moudré. Na prvním místě je potřeba nabídnout odpovědi na otázky uživatelů a jejich potřeby. Kdo toto stále nepochopil, musí se smířit s tím, že jej dnešní vyhledávače upozadí a dají přednost těm, kdo kvalitní obsah nabídnou.

Více než 90% webů přichází o své zákazníky díky tomu, že dělají stále stejné chyby. Pokud nechcete, abyste se mezi ně řadili i vy, je potřeba se těmto chybám vyhnout.

Nejčastější chyby
  • Načítání stránky je pomalé, s každou sekundou načítání navíc přicházíte o 7% uživatelů.
  • Webová stránka často nefunguje, tím pádem si jej neprohlédne nejen návštěvník, ale ani robot vyhledávače.
  • Zobrazení webové stránky na mobilním zařízení nebo tabletu není možné, nebo je nepřívětivé a těžkopádné.
  • Web má špatnou architekturu, lidé se nedokáží správně zorientovat a konkrétní informace jsou těžce dohledatelné.
  • Přínosné a hodnotné informace jsou zanořeny příliš hluboko, výsledek není dostupný do tří kliknutí.
  • Návštěvnost z vyhledávačů je velmi nízká, nepřináší dostatek nových zákazníků.
  • Web má málo obsahu nebo neužitečný obsah, který nepomáhá užitavelům internetu.
  • Nikdo na něj neodkazuje, nemá dostatečnou autoritu.
  • Neobsahuje výzvy k akci, nechodí z něj objednávky a lidé vás sami nekontaktují.

Nabídněte řešení, ne vaši vizitku

Lidé se nebudou chodit na váš web dívat, oni sem budou chodit hledat odpovědi na otázky, které pokládají vyhledávačům. Je tedy třeba vědět, jaké otázky lidé pokládají a poté jim na vašem webu nabídnout odpovědi.

Nejčastějším a zároveň nejzávažnějším problémem dnešních webů je to, že se zaměřují na představení své firmy, filozofie, výrobků a služeb. Zkuste si představit sebe jako návštěvníka webu. Chcete si číst o tom, co firma nabízí, nebo sem přijdete hledat řešení na svůj problém, své potřeby či svého snu? Představte si úvodní text, který je umístěn na hlavní stránce webu, tedy na místě, které uživatel uvidí jako první, když navštíví váš web. Může mít tuto podobu:

"Nabízíme potřeby pro dům i zahradu. Naším cílem je dodávat veškerý sortiment rychle, v nejlepší kvalitě a za dobré ceny".

Jedná se o prohlášení, kterému můžete a nemusíte věřit. Problém zákazníka či jeho potřebu to neřeší. Nyní se podívejme, jak může vypadat formulace takového sdělení, pomocí něhož nabídnete řešení potřeb svých zákazníků.

"Chcete svou zahradu kvalitně připravit na zimu? Zajistit prevenci proti plísním? Rozkladný proces travní plsti zajistí unikátní trávníkové hnojivo s obsahem všech základních živin. Vaše zahrada se tak stane silnější a odolnější".

Pokud váš web není čistě prezentačí a máte zájem o jakéhokoliv potencionálního zákazníka, pak je potřeba zamyslet se hlouběji nad tím, za jakým účelem lidé na vaše stránky přicházejí.

Nesnažte se oslovit všechny a buďte originální

Zaměřte se na konkrétní cílovou skupinu. Možná nevíte, koho chcete oslovit, nebo se naopak snažíte oslovit všechny, tedy nikoho. Nikdy nemůžete oslovit 100% návštěvníků. Vyberte si ty návštěvníky, o nichž víte, že je chcete mít jako své zákazníky.

Pokud svého skutečného zákazníka neznáte, nedokážete si jej představit, neznáte jeho problémy a konkrétní potřeby, jak mu chcete nabídnout správné řešení?

Inspirovat se u konkurence je dobrá zkušenost, ale pokud jen slepě kopírujete konkurenci a v ničem se neodlišujete, máte stejnou nabídku jako desítky dalších webových stránek, stejně vypadající, se stejným přístupem ke klientům a oslovující ty stejné lidi, tak budete muset bojovat cenou.

Nabídněte užitečný obsah

Víte o tom, že vyhledávač Google upravuje výsledky vyhledávání podle toho, co jste vyhledávali a jaké weby jste navštívili již dříve?

Představte si situaci, kdy prodáváte horská kola a máte eshop s horskými koly. Místo toho, abyste se snažili optimalizovat web na klíčové slovo „horská kola” k tomu můžete přistoupit jiným způsobem. Tím, že pochopíte potřeby vašich potenciálních zákazníků.

Je pravděpodobné, že než se zákazník rozhodne koupit si horské kolo, tak se nejprve podívá, jaké vhodné trasy jsou v okolí a bude hledat např. "cyklotrasy kolem brna". Představte si, že s tímto klíčovým slovem máte propojen obsah na vašem webu, tedy máte na webu stránku, která se týká cyklotras kolem Brna. Takových webů pravděpodobně moc nebude, takže dostat se na první místo ve výsledcích vyhledávání by nemělo být těžké. Váš potencionální zákazník tak přijde na váš web, prohlédne si cyklotrasy kolem Brna a odchází. Vůbec nevadí, že zrovna nenakoupil. Ve chvíli, kdy se později rozhodne horské kolo skutečně zakoupit a zadá do vyhledávače klíčové slovo "horská kola", tak vzhledem k tomu, že již dříve na vašem webu byl, tak vás vyhledávač vyzvedne na přední pozice ve vyhledávání a dotyčný tím spíš, že už vás bude znát k vám přijde a kolo nakoupí.

Nic takového byste však nemohli udělat, kdybyste neměli na webu takový doprovodný obsah, který vaši cílovou skupinu zajímá, v našem případě to byl výčet cyklotras kolem Brna.

Analyzujte výkonost webu

Každý web, který má přinášet nové zákazníky by měl být napojen na analytický software, napřiklad Google Analytics. Díky jeho absenci nevíte, co se na webu děje, nevíte, odkud přichází objednávky nebo z jakých částí vašeho webu návštěvníci odcházejí. Pokud analytický software napojen máte, pak je potřeba analyzovat trendy návštěvnosti a vyhodnocovat návratnost marketingu.

Dalším častým problémem bývá to, že se majitel webu vůbec nevěnuje marketingu. Je to jako bychom otevřeli obchod a čekali, kdo přijde. Pokud však o vás nikdo neví, tak pochopitelně ani nemůže přijít. Tak to po čase čekání vzdáváte a váš byznys končí.

Nepodceňte množství komunikačních kanálů

Zaměřujete se na komunikaci směrem ke svým zákazníkům pouze jedním směrem, nebo se snažíte získávat návštěvníky také pomocí dalších komunikačních kanálů?

Vaše potenciální zákazníky můžete oslovit řadou různých kanálů nejen v přirozeném vyhledávání. Jaké kanály použít? Např. textovou PPC reklamu ve vyhledávačích, která vhodně doplní vaše výsledky v přirozeném vyhledávání. Dále můžete použít remarketing, tzn. oslovení těch potenciálních zákazníků, kteří už váš web navštívili, ale zatím nenakoupili. Můžete využít také sociální sítě (např. facebook) a neměli byste zapomínat ani na offline marketing, tzn. na vaše marketingové aktivity v reálném světě.

Představa, že si necháte vytvořit nový web a tím vaše práce skončila je velice nebezpečná.

PZW design